Legkeresettebb alkotók
  • Aba-Novák Vilmos keresett alkotó
    Aba-Novák Vilmos
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Aba-Novák Vilmos keresett alkotó
    Aba-Novák Vilmos
  • Patkó Károly keresett alkotó
    Patkó Károly
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Aba-Novák Vilmos keresett alkotó
    Aba-Novák Vilmos
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János

Réth Alfréd (1884-1966)

Életrajz

festő
Budapest, 1884 - Párizs, 1966 

A művész eredeti neve Róth Alfréd. Orvos édesapja, Róth Márk többek között Farkas István festőművész családjának, a Wolfner - családnak is kezelőorvosa volt.Réth Alfréd 1884-ben született Budapesten, első mestere Mednyánszky László volt, majd Ferenczy Károly tanítványa lett. 1905-ben, érkezett Párizsba, ahol a Montparnasse-on telepedett le. Nagy hatással volt rá Cézanne festészete és a khmer / hindu művészet. Szoros baráti kapcsolat fűzte Kupkához és Sonia Delaunay-hoz. Réth a kezdetektől tagja volt kubisták őscsoportjának, amit a legelső közös tárlatuk, az 1911-es Függetlenek Szalonja is bizonyít. A kiállító művészek többek között: Braque, Delaunay, Gleizes, Gris , Metzinger, Lhote, Léger, Le Fauconnier és egyedüli magyarként Réth. 1912-ben Budapesten Braque, Léger és Kandinszkij-val közös kiállítást nyit. 1913-ban Herwarth Walden meghívására több mint 80 művéből rendez egyéni tárlatot a berlini Sturm Galéria, saját művészetéről pedig a Sturm folyóirat hasábjain vallott. 1914-ben Berthe Weill állította ki képeit, ekkor alkalmazott először homokot vásznain,amit a későbbiekben, a negyvenes évektől úttörő módon gyakran használt. Szépen ívelő pályájában az első világháború jelentett nagy törést, amikor állampolgársága miatt internálták.
Majd a húszas évektől látott újra munkához, Budapesten a Belvedere Szalonban 1922-ben egyéni kiállításon mutatta be alkotásait mielőtt ismét Párizsba költözött. Művészete ekkor még figuratív, de már megtalálható benne a későbbi absztrakt művek csírája is. Képein a figurákat körökből, vonalakból építette fel. Ekkori kiállításai közül egyik legjelentősebb részvétele az "1914 előtti kubisták" című, a Függetlenek Szalonján rendezett retrospektív kubista tárlat volt, melyen többek között Mondrian, Paul Klee, Joseph Sima, Max Ernst, Joan Miró, Picasso, Hans Arp, Csáky József, és Moholy-Nagy is szerepelt. 1933-tól tagja az Abstraction-Création csoportnak, amely az európai absztrakt irányzatokat és művészeket gyűjtötte egybe, és állította ki programszerűen. A második világháború alatt származása miatt újra el kellett hagynia Párizst – a közeli Chantillyban talált menedékre, ahol festék és vászon hiányában betonból és cserepekből készítette műveit. 1945 után sem tért vissza a hagyományos festészethez, az anyagok mibenlétét vizsgálta. Az "Anyagok harmóniája" című sorozatához homokot, fűrészport, cementet, tégla- és szénport, apróra zúzott tojáshéj-darabkákat használt. 1946-ban az egyik legjelentősebb párizsi galerista, Denise René szentelt önálló kiállítást Réthnek.
A hatvanas évekbeli alkotásain visszatér a figurativitás, ekkor művei jelentős részén textil-darabkákkal, kollázs-szerűenformázza alakjait. 

Lexikális referencia

Magyar: Magyar Festők Grafikusok Adattára: 513